DAG 25:   REIMS :   Rustdag / Toeristische wandeling in de stad

16 juli 2020 - Reims, Frankrijk

Geen verslag vandaag. Daar ik nog nooit in Reims geweest ben, besluit ik eens ruim de tijd te nemen om de stad te verkennen.

Wel een quiz-vraag vandaag :

Wie weet welk wild dier kersen eet met pitten en al, zoals blijkt uit deze foto van zijn ontlasting?

IMG_20200714_133910

Als jullie het denken te weten, stuur een antwoord via de reacties hieronder (behalve Jean-Noël, want die heeft me dit verteld). Het juiste antwoord volgt binnen een paar dagen...

Dus geen verslag, maar wel veel foto’s van wat ik allemaal zag. Voor uitleg: vergroot de foto’s door erop te klkken en kijk dan rechtsboven.

Kathedraal van Notre-DameDe glasramen ontworpen door Marc Chagall, nadat de vorige tijdens WO II  beschadigd warenDe honderden sculpturen op de façade en zijmuren van de kathedraal vormen een museum op zich.Bas-relief op de Noordkant vd Kathedraal :  zondaars in de hel op weg naar een lekker warm bubbelbadFaçade KathedraalL'Hotel de villeLes halles

Ruines van winkels op het Romeinse forum

De Romeinse Mars-poortOok hier een zomerse kleurendecoratie zoals in LaonWinkeletalage met macarons, in Frankrijk geïntroduceerd door Catarina de' Medici in 1581Art-déco façade van een champagne-huisDomein Pommery ChampagneIngang "Caves Pommery"Villa Demoiselle (domein Pommery)Caves Pommery :  hier liggen flessen Champagne jaren te rijpenCaves Pommery:  de vier maten van flessenCaves Pommery : vat van 75.000 liter om verschillende cru's te mengen (1903)Caves Pommery : in de wijnkelder worden ook hedendaagse kunstwerken tentoongesteldDegustatie Pommery Brut en macarons

+ video 4 :  Ritmische laarzen

Muziekje van de dag:

“Cruisin” (Sioen), 2003

Onbegrijpelijk dat dit catchy nummer van Sioen enkel een succes was in Japan.
Het geeft perfect mjn mood weer terwijl ik de hele dag door Reims slenterde.

Link:

1. Marijke:
    17 juli 2020
    In mijn tuin eten eksters de 'kersen' van mijn prunus ceracifera nigra.
    Ik weet niet in hoeverre je een ekster als 'wild dier' beschouwt.
  2. Jet:
    17 juli 2020
    Ik denk een vos Luc.
  3. Anne Taeymans:
    18 juli 2020
    Hallo Luc, ik weet dat in Indonesië civetkatten de koffiebonen eten en dat er van de niet verteerde bonen, die men terugvindt in de uitwerpselen, koffie gemaakt wordt. Zou de duurste koffie ter wereld zijn. Denk niet dat er in Frankrijk in het wild civetkatten zijn, en ook geen koffiebonen, misschien een variante van de civetkat, genetkatten die kersen eten ? Ben benieuwd naar het antwoord.
  4. Martine C:
    Misschien steenmarter?
    Raadsel.
  5. Luc De Keersmaecker:
    18 juli 2020
    Ik sta ook voor een raadsel : wie is Martine C ??? Ik ken zoveel Martines dat ik het niet weet.
    Dus Martine C, maak je eindelijk aan mij bekend en onthul je familienaam please...
  6. Martine C:
    19 juli 2020
    Ok...Martine CATY
    Zat in Italiaanse les met Joris, Luc, Huguette, Josette, Dany...supertoffe klas.
    Weet je het nog?
  7. Luc De Keersmaecker:
    20 juli 2020
    Ok, natuurlijk weet ik dat nog, mijn gepensioneerd brein kon de link gewoon niet leggen :)
  8. Kristien:
    19 juli 2020
    Egel
  9. Van Poucke:
    11 augustus 2020
    Na lange afwezigheid trek ik je vanuit Reims weer achterna. Met deze champagne godendrank kun je weer een tijdje voort.