Dag 48 :  Besançon – Pontarlier

27 juni 2021 - Pontarlier, Frankrijk

Gisteren (zaterdag) heeft mijn vriend Malcolm me met mijn auto naar Besançon gebracht om het tweede deel van mijn Francigena-avontuur aan te vatten. Deze keer zonder ezel maar met een splinternieuwe e-bike.

Ik ben ondertussen al volledig gevaccineerd, maar Malcolm nog niet. Hij is vertrokken zonder dure PCR-test en maar goed ook, we hebben nergens controle gehad, noch in Luxemburg, nog in Frankrijk.

Ik dacht dat ik alles goed had ingepakt, maar toen we bijna in Besançon waren, besefte ik dat ik een van mijn voornaamste accessoires vergeten was: mijn waterdichte fietsschoenen. Gelukkig zijn hier overal Decathlons en kan ik er een paar op de kop tikken.

Bij aankomst aan ons hotel is mijn eerste job het voorwiel van mijn e-bike terug te monteren. Door de hele tijd tegen de kofferbak geduwd te hebben is mijn spatbord verschoven en blokkeert het mijn wiel. Ik heb gelukkig een set imbus-sleutels bij, maar een tang ben ik vergeten. De man van de receptie leent me een Engelse sleutel zodat ik het spatbord toch kan repareren.

We bezoeken het centrum van Besançon, waar het over de koppen lopen is. In de drukste winkelstraat is er zelfs een lange pro-Palestina-betoging aan de gang.

We verorberen een miezerig avondmaal op een terras aan de rivier Doubs (Frankrijk verliest meer en meer van zijn gastronomische pluimen) en gaan vroeg onder de wol, want we willen morgen op tijd vertrekken.

20210626_194331Terrassen zo ver het zicht reikt aan de oever van de Doubs (Besançon)

20210626_182636Met de bekendste (versteende) inwoner van Besançon: markies Jouffroy d'Albans, uitvinder van de stoomboot

Malcolm zet om zes uur al koers naar Antwerpen, ik slaap tot 8 uur en na alles op mijn bike geladen te hebben, vertrek ik. Niet langs de Via Francigena, want die is hier alleen via kleine paden te voet te doen. Ik neem een fietsroute die ik op goed geluk van het internet plukte.

20210627_095014Klaar voor het vertrek

Ik zit midden in het Jura-gebergte en krijg meteen al een voorsmaakje van wat me in de Alpen te wachten staat. Ik moet mijn elektrische motor geregeld op maximum zetten om de steile hellingen op te raken met al mijn bagage.

20210627_120256De hellingen worden steiler (Jura)

In Ornans eet ik een salade met Franche Comté-kaas rechtover het museum van schilder Courbet en naast zijn geboortehuis. Jammer dat het allemaal gesloten is, anders was ik zeker eens gaan kijken.

Altijd prijs bij het begin van een reis: je hebt nog geen routine met waar je je spullen steekt. Als ik na mijn lunch wil vertrekken, is het sleuteltje van mijn fiets spoorloos. Pas na een half uur zoeken vind ik het in de zak van mijn fietsbatterij. Die had ik tijdens het eten in het restaurant laten bijladen.

20210627_122737Ornans aan de Doubs

20210627_125401-1Museum van Courbet

OrnansZo zag de schilder zelf zijn stadje

De batterijen- van mijn fiets en van mezelf-  zijn dus herladen en dat is maar goed ook, want uiteindelijk leg ik 73 km af vandaag. Net voor er een onweer losbreekt, arriveer ik aan de jeugdherberg van Pontarlier. Er is niemand aan de balie. Ik moet mijn toegangskaart uit een brievenbus vissen die opent met een code (vanmorgen telefonisch doorgegeven door de uitbaatster). Veel gasten zijn er hier niet: ik loop er maar drie tegen het lijf in de gangen.

Pontarlier valt me wat tegen. Het is een onpersoonlijk provinciestadje met veel industrie rondom. Er hangt een penetrante chemische geur in de straten.

In café “Le Pélican” ga ik kijken hoe de Rode Duivels door de Portugezen mishandeld worden maar toch de match winnen. De cafégasten lachen de vernederde Ronaldo vierkant uit.

“Le Pélican” is ook nog meer dan een café, heb ik de indruk. Tijdens de match zie ik hetzelfde meisje tot drie maal toe met een andere man naar boven gaan. “Une maison de plaisir” zullen we maar zeggen.

20210627_230659Pontarlier by night

Nummer van de dag :

Deze keer gaan we niet Oostwaarts zoals bij deel 1 van de Francigena, maar recht naar het zuiden, vandaar : "Le Sud" van Nino Ferrer.

Nino Ferrer "Le sud"

1. Kristine henderyckx:
    28 juni 2021
    Een flinke start ! Goed gefietst ! Op de Doubs heb ik gevaren, ik heb er twee zomervakanties doorgebracht, van Besançon herinner ik me het horlogemuseum en Pontarlier herinner ik me enkel van naam. Fijne rit verder !