Dag 54:  Aosta – Verrès

3 juli 2021 - Verres, Italië

De Aziatische non die me gisteren ontving heeft de match ook gezien. Ze vindt het spijtig dat de Belgen verloren… maar ze vraagt me wel met aandrang op te kramen want volgens het strenge kloosterreglement moet de kamer om 10u. schoongemaakt zijn.

Voor ik me op weg begeef, heb ik eindelijk de gelegenheid om in een fietswinkel een tang te kopen voor wanneer mijn spatborden nog eens moeten afgeregeld worden. Ik laat er meteen ook mijn banden bijpompen.

Pas hier in Aosta begint de goed aangeduide Via Francigena fietsweg.

20210703_130022

Vandaag zal ik heel de tijd de rivier Dora Baltea volgen. Het eerste deel van de tocht is bijna constant in afdaling. En ze hebben voor mooie nieuwe fietspaden gezorgd, geen auto te zien in de buurt…

20210703_13092920210703_115606

In het prachtige natuurreservaat van St. Marcel eet ik op een bank mijn picknick: roggebrood met de lokale specialiteit: Fontina-kaas.

20210703_12281220210703_123122St. Marcel

Onderweg kom ik heel wat burchten en kastelen tegen. De mooisten vond ik die van Fénis en Ussel.

20210703_131935Fénis

20210703_141135Ussel

Vanaf Ussel begint het onverwacht stevig te klimmen naar het stadje St. Vincent. Daar bevindt zich een kuuroord met warmwaterbronnen. Spijtig dat ik daar vandaag geen tijd voor heb.

Deze dames versperren me de weg en willen van geen wijken weten:

20210703_142450

Pas als ik luid bellend bijna in hun kont rijd, splijt de kudde open.

En het wordt nog spannender: net voor Balmas verandert de asfaltweg in een wandelpad dat rakelings langs de afgrond gaat. Ik moet oppassen of ik maak een ravijntuimeling à la Evenepoel…

20210703_152319

De batterij van mijn smartphone is leeg voor ik mijn bestemming Verrès bereik. Dat heb je als je ook nog eens muziek beluistert terwijl je rijdt… Ik moet aan verschillende mensen in het stadje de weg vragen voor ik de plaatselijke jeugdherberg “Il Casello” vind.

Voor 35 euro ben ik hier gesteld voor een individuele kamer en ontbijt.

Op het terras van een restaurant in een gezellig straatje van Verrès eet ik “orecchio d’elefante di vitello”: een kalfslap in de vorm van een olifantenoor (met een beetje fantasie dan wel). Ik krijg er een speciale “contorno” bij : flinterdun gesneden aardappelen, courgetten en wortels in olie gefrituurd. Doet wat denken aan ons Kempisch “steppengras”.

De Italianen op het terras eten allemaal zuinig een pizza. Geen geld meer door de corona-crisis of zaterdagse traditie?

20210703_211633Het stadje Verrès

Nummer van de dag:

De hele tijd langs de rivier gereden vandaag, daarom Triggerfinger met “I follow rivers”

Triggerfinger "I follow rivers"