Dag 58 :   Pavia – Piacenza

7 juli 2021 - Piacenza, Italië

Werd het door die penalties gisteren toch nog middernacht voor ik in mijn bed lag. Wel heel goed geslapen: weinig getoeter van Italiaanse supporters in de straten en… de nonnen hebben airco op de kamer :).

Vandaag gaan we voor 36° en een lange tocht. Eerst volg ik de Ticino rivier. Wel ingewikkeld om de stad uit te komen met al die zijriviertjes en sluizen, maar dan gaat het vlot langs de oever.

20210707_100955De Ticino

Op een rond punt zo’n 10 km. uit de stad word ik bijna omver gereden door een bestelwagen die vlak voor mijn neus de rotonde wil afdraaien. Het scheelt maar een paar millimeter of ik smakte tegen de auto…

Om te bekomen ga ik wat vroeger dan anders op een terrasje mijn cappuccino drinken.

20210707_111621

20210707_104611Geen rijstvelden meer hier, maar maïs en “girasoli” (zonnebloemen)

20210707_112853Sommige bewoners in Torre de’ Negri hebben wel heel originele ideeën voor hun huis.

Halfweg, in Monticelli Pavese koop ik een panino in een salumeria dat ik opeet op een bank in de schaduw van een lindeboom.

Vandaag heb ik wel geluk om rond 14u. nog een bar te vinden. De enige bar van Cantonale staat op het punt te sluiten als vier Francigena-gangers er nog iets willen eten. Zo kan ik mee naar binnenglippen. Ik babbel gezellig met de vier in het Italiaans en het Engels. Het koppel komt uit Sicilië, een struise vrouw uit Zwitserland en een magere man uit Denemarken.

De laatste 35 km. gaan langs de ciclovia del Po, een geasfalteerd fietspad dat de kronkelingen van de Po-rivier volgt. Zo kom ik bij het historische punt “il guado del Po”. Hier zette men in de Middeleeuwen de pelgrims over met een bootje, want bruggen waren er over de brede rivier niet.

20210707_145850Il guado del Po

Nu is er natuurlijk wel een brug, maar daarvoor moet ik twintig km. omrijden naar Piacenza.

20210707_160615De mastodont van een brug over de Po in Piacenza.

Op google-maps had ik gezien dat de rit Pavia-Piacenza 59 km. bedraagt, maar dat is langs de drukke grote weg. Langs de Francigena heb ik vandaag 110 km. afgelegd...

En zo ben ik na de regio's Valled'Aosta, Piemonte en Lombardia in Emilia Romagna aanbeland.

In de stad neem ik mijn intrek in het Ostello del Teatro. Mijn goedkoopste verblijf tot nog toe: 18 euro per nacht. De uitbater is tevens regisseur en acteur in het theater aan de overkant van de straat.

Ik maak er kennis met twee Italianen die de Francigena in de omgekeerde richting doen en die me uitvragen over de overnachtingsmogelijkheden in Frankrijk. Even later komt ook de Italiaanse jongeman die ik ken van het nonnenklooster in Pavia op zijn fiets toe. Hij was twee uur voor mij vertrokken, maar is onderweg hopeloos veroren gereden.

20210707_205843Piacenza: Piazza dei cavalli

20210707_205732Piacenza : Basilica di S.Francesco

Nummer van de dag :

Ik voel de adrenaline nog in mijn boed als ik er aan terugdenk hoe nipt ik vanmorgen aan een ongeval ontsnapte, daarom:

Status Quo "Accident prone"

1. Erwin:
    10 juli 2021
    Het gaat heel goed vooruit. Je gaat zeker in Rome geraken.