Dag 71: Bolsena - Sutri

20 juli 2021 - Sutri, Italië

Het dertigtal  Italianen dat in het  klooster  logeert, blijken allemaal  bedevaarders te  zijn.  Bolsena is immers  gekend voor de  verering  van Santa Cristina.  Voor de vele  Kristines die mijn  blog  volgen, een  beetje uitleg. Flashback naar de 4e eeuw na  Christus, de laatste waarin de Romeinen baas waren. Cristina  is 11jaar en wijdt zich aan het nieuwe Christelijke  geloof. Haar rijke vader wil dat ze opnieuw  gelooft in Jupiter en zijn collega's en laat haar op een brandend wiel binden dat een heuvel afrolt. Het brave kind blijft ongedeerd. Achtereenvolgens wordt ze aan een molensteen gebonden in het Bolsena-meer geworpen, in een pot met kolkende olie en pek gedompeld, in een brandende oven tussen het brood gelegd, haar tong en tepels worden  afgesneden en ze wordt gebeten door giftige slangen. Ze blijft dapper glimlachen en bidden.. Uiteindelijk, nadat haar vader al lang dood is, wordt ze simpelweg door een paar  pijlen  doorboord en sterft ze toch.

Zoals Jullie zien, heeft de markies  De Sade niets nieuws bedacht. Alle sadistische fantasiebeelden waren al heel populair in de perverse geesten van de eerste kerkvaderen..

20210719_172807In de jaren 50 van  vorige  eeuw, liepen tijdens de Santa Cristina processie jonge meisjes met slangen door de straten  om de bange toeschouwers kerkgeld af te troggelen

Langs de oever van het Bolsena meer rijd ik verder richting Rome. In Montefiascone klim ik tot op de top van de berg tot ik de Rocca dei Papi bereik. Deze burcht werd in de 12e eeuw gebouwd voor de opeenvolgende pausen. Die konden hier schuilen als de  Romeinse grond er te heet onder hun voeten werd. Ook in Montefiascone hielden de kardinalen  eens een conclaaf om een  nieuwe paus te kiezen dat drie jaar duurde....

20210720_103817Montefiascone

20210720_100028De toegangspoort tot de Rocca: nog 100 km te gaan tot Rome

20210720_102838De Torre dei Pellegrini, een overblijfsel van  het pauselijk fort

20210720_101611Uitzicht  vanaf de Rocca  op het  meer van Bolsena

20210720_110642Ook uit de tijd van Romeinen: de antieke Via Cassia die van  Rome  naar Firenze liep

Voor de pelgrims in de Middeleeuwen  Rome bereikten, zorgden  ze ervoor dat ze proper waren om de ring van de Paus te kussen. Ze hielden halt in Bagnaccio waar zich warmwaterbronnen  bevonden. Die zijn er nu nog altijd en ook ik wil proper in Rome aankomen 😁.

20210720_11525520210720_122159

Nog even door het slaperige stadje  Viterbo fietsen en dan gaat het de hele tijd bergaf naar Sutri

20210720_133912Monumentale kunst in Viterbo

Vanavond  heb ik met Vishy en Prayjay afgesproken om in het historisch centrum van Sutri te gaan eten. Ik zal me maar klaarmaken of ik kom te laat....

Nummer van de dag:

Aan die  beklimming van de  Rocca  dei Papi kwam geen eind, die Pausen verbleven daar op de top van de wereld:

Carpenters "Too of the world"

1. Monique toelen:
    21 juli 2021
    dag 71 en nog 100 km te gaan......
    mooie prestatie en dankjewel voor het leuke verhaal van elke dag .
    aankomen in Rome zal anders zijn dan gewoon een toeristisch bezoek aan de stad.
    Proficiat Luc.
    monique toelen