Dag 72 : Sutri - Roma

21 juli 2021 - Rome, Italië

Mijn laatste Francigena-dag kondigt zich aan met een tropische tronie: om 10u is het al dertig graden en in de loop van de middag zal het kwik 37° halen.

Gisteravond heerlijk gedineerd met Vishy en Prayjay in de tuin van een restaurant met voor de rest allemaal Italiaanse klanten. Geen toerist te bekennen hier.

Net buiten het stadje Sutri zijn  indrukwekkende necropoli (praalgraven) uit de Romeinse tijd te bewonderen langs het traject waar de Via Cassia liep en nog altijd loopt.

20210721_101826

Ik vind de weg veel te druk en neem een rustige omweg langs dorpjes en strade bianche om zo via het Lago di Bracciano naar Rome af te zakken.

20210721_112946in de verte het meer van Bracciano

Aan de oever van het meer ga ik mijn cappuccino drinken aan de bar van een camping. Alberto, de 75 jarige eigenaar, is zeer benieuwd naar mijn fietstocht. Ik mag van hem gratis gebruik maken van zijn privé-strand. Dat laat ik me geen tweemaal zeggen. Even later zwem ik in het heerlijk verkoelende Bracciano- meer.

20210721_123601

Vanaf het meer is de weg redelijk vlak, maar de hitte is niet te doen. Ik moet nog tweemaal halt houden aan een bar om onder een parasol af te koelen met een lemon soda en om mijn drinkbus te laten bijvullen.

20210712_145619Deze variant van lemon soda smaakt ook fantastisch :)

De laatste tien kilometers voor Rome gaan over de "Viale Trionfale". Ze zouden de weg beter "Viale dell´Inferno" noemen met al dat helse verkeer.

20210721_150823

Als ik Rome binnenrijd, wacht me een verrassing. Ze hebben hier zowaar een weg van zo'n 5 km alleen voor fietsers en wandelaars aangelegd die tot helemaal in het centrum loopt.

20210721_152014

En dan ben ik er uiteindelijk, na 1800 km. te voet en op twee wielen en 72 lange reisdagen:

20210721_160046_01

Voor een Middeleeuwse pelgrim moet het een indrukwekkende ervaring geweest zijn om in deze magnifieke stad te arriveren. Voor mij is het na minstens 25 maal hier geweest te zijn iets minder spectaculair. Nee, voor mij ging het vooral om wat ik onderweg allemaal gezien, geleerd en meegemaakt heb. En dat was een unieke ervaring die niemand mij nog kan afpakken.

Wat mijn fietstocht van 2021 betreft, die is nog niet eens halfweg. Morgen hebben Vishy en Prayjay me hier uitgenodigd in een Indisch restaurant en vrijdagavond ga ik eten met Ursula, mijn Romeinse vriendin die ik ondertussen al 20 jaar ken. Dan zal ik twee dagen verblijven in Santacittarama, het boeddhistisch klooster in Franso Sabino waar ik ook al meermaals was en uiteindelijk fiets ik noordwaarts, grotendeels langs de Cammino di San Francesco naar Assisi. Dan ga in nog een aantal  Italiaanse vrienden bezoeken die ik de afgelopen 25 jaar heb leren kennen: Simone (Jesi), Pierpaolo en Chiara (Bologna), Francesco (Ravenna), Roberto en Alessandro (Padova) en Jodi (Treviso).

Van Treviso ga ik westwaarts naar Genova, zal ik de Riviera dei Fiori over Sanremo naar Frankrijk volgen om dan noordwaarts in Sisteron te eindigen. Daar hoop ik op 28 augustus door de Nederlandse fietsbus opgepikt te worden die me in Eindhoven zal afzetten. Van daar naar Antwerpen is nog een peulschil.

Zo, het zit er op. Ik wil graag nog al mijn volgers bedanken voor hun steun en leuke reacties. Tot een volgende blog misschien.

Nummer van de dag:

Antonello Venditti "Grazie Roma"

Voor wie nog eens alle nummers van deze reisblog achter elkaar op YouTube wil beluisteren, hier de link:

Muziek bij de blog "De Via Francigena van Luc De Keersmaecker "