Dag 72 : Sutri - Roma

21 juli 2021 - Rome, Italië

Mijn laatste Francigena-dag kondigt zich aan met een tropische tronie: om 10u is het al dertig graden en in de loop van de middag zal het kwik 37° halen.

Gisteravond heerlijk gedineerd met Vishy en Prayjay in de tuin van een restaurant met voor de rest allemaal Italiaanse klanten. Geen toerist te bekennen hier.

Net buiten het stadje Sutri zijn  indrukwekkende necropoli (praalgraven) uit de Romeinse tijd te bewonderen langs het traject waar de Via Cassia liep en nog altijd loopt.

20210721_101826

Ik vind de weg veel te druk en neem een rustige omweg langs dorpjes en strade bianche om zo via het Lago di Bracciano naar Rome af te zakken.

20210721_112946in de verte het meer van Bracciano

Aan de oever van het meer ga ik mijn cappuccino drinken aan de bar van een camping. Alberto, de 75 jarige eigenaar, is zeer benieuwd naar mijn fietstocht. Ik mag van hem gratis gebruik maken van zijn privé-strand. Dat laat ik me geen tweemaal zeggen. Even later zwem ik in het heerlijk verkoelende Bracciano- meer.

20210721_123601

Vanaf het meer is de weg redelijk vlak, maar de hitte is niet te doen. Ik moet nog tweemaal halt houden aan een bar om onder een parasol af te koelen met een lemon soda en om mijn drinkbus te laten bijvullen.

20210712_145619Deze variant van lemon soda smaakt ook fantastisch :)

De laatste tien kilometers voor Rome gaan over de "Viale Trionfale". Ze zouden de weg beter "Viale dell´Inferno" noemen met al dat helse verkeer.

20210721_150823

Als ik Rome binnenrijd, wacht me een verrassing. Ze hebben hier zowaar een weg van zo'n 5 km alleen voor fietsers en wandelaars aangelegd die tot helemaal in het centrum loopt.

20210721_152014

En dan ben ik er uiteindelijk, na 1800 km. te voet en op twee wielen en 72 lange reisdagen:

20210721_160046_01

Voor een Middeleeuwse pelgrim moet het een indrukwekkende ervaring geweest zijn om in deze magnifieke stad te arriveren. Voor mij is het na minstens 25 maal hier geweest te zijn iets minder spectaculair. Nee, voor mij ging het vooral om wat ik onderweg allemaal gezien, geleerd en meegemaakt heb. En dat was een unieke ervaring die niemand mij nog kan afpakken.

Wat mijn fietstocht van 2021 betreft, die is nog niet eens halfweg. Morgen hebben Vishy en Prayjay me hier uitgenodigd in een Indisch restaurant en vrijdagavond ga ik eten met Ursula, mijn Romeinse vriendin die ik ondertussen al 20 jaar ken. Dan zal ik twee dagen verblijven in Santacittarama, het boeddhistisch klooster in Franso Sabino waar ik ook al meermaals was en uiteindelijk fiets ik noordwaarts, grotendeels langs de Cammino di San Francesco naar Assisi. Dan ga in nog een aantal  Italiaanse vrienden bezoeken die ik de afgelopen 25 jaar heb leren kennen: Simone (Jesi), Pierpaolo en Chiara (Bologna), Francesco (Ravenna), Roberto en Alessandro (Padova) en Jodi (Treviso).

Van Treviso ga ik westwaarts naar Genova, zal ik de Riviera dei Fiori over Sanremo naar Frankrijk volgen om dan noordwaarts in Sisteron te eindigen. Daar hoop ik op 28 augustus door de Nederlandse fietsbus opgepikt te worden die me in Eindhoven zal afzetten. Van daar naar Antwerpen is nog een peulschil.

Zo, het zit er op. Ik wil graag nog al mijn volgers bedanken voor hun steun en leuke reacties. Tot een volgende blog misschien.

Nummer van de dag:

Antonello Venditti "Grazie Roma"

Voor wie nog eens alle nummers van deze reisblog achter elkaar op YouTube wil beluisteren, hier de link:

Muziek bij de blog "De Via Francigena van Luc De Keersmaecker "

1. Karl Verhaevert:
    22 juli 2021
    Je verslag was zeer onderhoudend, Luc, bedankt hiervoor. Nog een goede reis verder, wat moet het deugd doen oude vrienden terug te vinden en er nieuwe te maken.
  2. Christiane Lensclaes:
    22 juli 2021
    Spijtig dat het gedaan is, dat was een dagelijks leesgenot.
    Verder nog een leuke vakantie.
    Bedankt Luc.
  3. Anne Taeymans:
    22 juli 2021
    Ook ik heb genoten van je dagelijks verslag !
    Spijtig dat je geen verslag maakt van je post Francigena trip, zou prettig zijn om dit nog verder te kunnen lezen, daarom niet elke dag maar misschien wekelijks ?
    Ik wens je verder nog een aangenaam verblijf in "La Bella Italia" !
    Ciao
    Anne
  4. Kristine henderyckx:
    22 juli 2021
    Bravo Luc, het was heel leuk om je te volgen, te lezen, te luisteren, foto's te bewonderen , ik heb ook wat over mijn naamgenote geleerd en nog veel meer... Geniet nog verder , kom vlot terug en tot dan ...
  5. Donat Heurterre:
    22 juli 2021
    Grazie di tutto cuore e buona continuazione.
  6. Jet:
    22 juli 2021
    Jammer dat hier stopt voor de lezers. Het was een heerlijke ervaring om je te volgen. DANKJEWEL luc! En tot in België!
  7. Kristien:
    24 juli 2021
    Proficiat, luc, geweldig gedaan. Met ziggy en borat alles goed
  8. Gertjan:
    25 juli 2021
    Hoi Luc. Gefeliciteerd met deze prestatie en een goede reis verder. Wij zijn vandaag terug gekeerd in Laos en zitten nu twee weken in quarantaine, standaard procedure sinds vorig jaar.
  9. Joris Vets:
    25 juli 2021
    dat is wel snel gegaan maar het nodigt in alle geval uit om nog eens op vakantie naar het zalige Italië te gaan . Nog veel plezier met de tour van Italië !
  10. Joris Bal:
    27 juli 2021
    Luc, gefeliciteerd met jouw prestatie!
  11. Jeroen Cuypers:
    27 juli 2021
    Boeiend en inspirerend Luc, ik houd hetin mijn achterhoofd voor later.