DAG 18 :  RANCOURT - PERONNE :        Geluks- en ongeluksgetallen

8 juli 2020 - Péronne, Frankrijk

Zo kan het ook gebeuren dat je op een korte etappe van je tocht niets of bijna niets meemaakt dat het vermelden waard is …

Dat de wind is gaan liggen en de éoliennes er werkloos bijstaan

IMG_20200707_103524

Dat je onderweg een handvol peulen plukt aan de rand van de Bonduelle-velden om gulzig de zoete jonge erwten op te peuzelen

Dat je verneemt dat voor de tweede maal dit jaar een van je tantes op sterven ligt aan het thuisfront

Dat je met je handen een holte maakt en een vlinder vangt zoals toen je kind was, gewoon om te zien of je het nog kan (en ja, ik vang ze makkelijk)

IMG_20200707_194104

Dat je op de berm naast een redelijk drukke weg gaat zitten, je t-shirt uittrekt en languit gaat liggen zonnen. Dat je terugwuift naar passerende automobilisten die zo vriendelijk zijn je te groeten vanachter hun stuur.

Dat je een whatsapp-oproep krijgt van Francesco, de Italiaanse fietser die je zondag in Arras ontmoette en die goed aangekomen is in je appartement in Berchem

Dat de braambessen begin juli al rijp zijn terwijl dat vorige eeuw pas half of eind augustus was. Dat ze lekker zoet smaken :)

IMG_20200708_113811

Dat je in een maïsveld een surreeël tafereel tegenkomt: een grote metalen kooi met drie gevangen kraaien erin. Zitten die daar om andere vogels af te schrikken en niet aan de maïs te komen of in tegendeel om andere vogels te lokken? Ik denk het tweede, want naast de kooi is een gecamoufleerd uitkijk-hok gemaakt, waarschijnlijk om op aanvliegende vogels te schieten…

IMG_20200708_112306

Dat je vergeet je smartphone ’s nachts op te laden, dat je onderweg verkeerd loopt bij gebrek aan GR145/Francigena aanwijzingen en aan je app, dat je in een dorpje komt om te weg te vragen en de vrouw die jou ziet naderen vlug haar huis in vlucht en de deur voor je neus op dubbel slot draait… ja, corona-hysterici heb je overal, ik ken er in België ook zo een paar.

Dat je na een kleine omweg dan toch aankomt op je bestemming (Auberge des Remparts), dat je zelfs een uur te vroeg bent en er nog niemand aanwezig is. Dat je in een bar twee koppen chocomelk gaat drinken en niet kan weerstaan om nog maar eens een Fetish-kraslot te kopen en waarempel 2 euro wint (met een lot van 1 euro) door je geluksnummer 4 te spelen. Oppassen of ik word nog echt verslaafd aan het gokken ;)

Dat je helemaal alleen in de Auberge bent (gevolg van de Corona-toestand) en beschikt over een hele slaapzaal. Maar : die slaapzaal heeft wel nummer 13. Als dat maar goed afloopt…

IMG_20200708_170143 (1)IMG_20200708_201705 (1)“Les remparts” (de stadsomwalling) van Péronne

De cijfers van de dag:

-       afgelegde dagtrip:  12 km.

-       staptijd:  3 u.02 min

-       gemiddelde snelheid (al stappend) : 3,9 km/u.

Muziekje van de dag:

“Le long de la route”  (Zaz)

Een van mijn favoriete Franse zangeres van het moment. Ik hoop dat ze vlug naar België komt voor een concert.

Link :

1. Jet:
    8 juli 2020
    😊 altijd tof om met jouw verslag de dag af te sluiten Luc! Slaap wel...
  2. Kristine henderyckx:
    9 juli 2020
    Hier vandaag wel iets dat de moeite is om te vermelden : Romaanse reünie , met klein groepje vriendinnen bijgekletst en ik heb ze ingelicht over jouw avontuur, curieus zijn ze nu ook
  3. Luc De Keersmaecker:
    9 juli 2020
    En wie was er allemaal?
  4. Kristine henderyckx:
    11 juli 2020
    Lisbeth Meerts, Bénédicte Dieltiens , Chris Dumord en ik , zijn goed ontvangen bij Marie-Anne Lorgé thuis.