DAG 33:  ST.REMY EN BOUZEMONT ST.GENEST ET ISSON – OUTINES :   Halfoogst

24 juli 2020 - Outines, Frankrijk

Bewolkt vanmorgen, maar regen valt er nauwelijks uit.

“Zelfs niet genoeg om het stof te blussen,” zucht François, de echtgenoot van Sylvie. Hij sloft de moestuin in om zijn groenten nog maar eens te sproeien.

Om negen uur is de hemel alweer opgeklaard en zit ik op het terras te ontbijten. Net als gisteren heeft Sylvie speciaal voor mij havermoutpap gemaakt (ik had het haar gezegd van mijn gluten-intollerantie).

Ik neem nog een foto van mijn gastheren en begeef me op weg naar Outines, terwijl de honden Lucky en Gold me met kwispelende staart achterna lopen.

IMG_20200724_105240Sylvie en François

Vandaag is het een tocht van maar 12 kilometer, maar onderweg kom ik geen enkel dorp tegen.

Het eerste deel gaat langs tarwevelden. De helft van het koren is ondertussen al geoogst.

“Zo’n drie weken vroeger dan normaal,” vertelt een boer me. “Door het warme weer in het voorjaar.”

Ik moet denken aan mijn grootouders die indertijd nog spraken van “halfoogst” in plaats van “Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart” (15 augustus). Midden vorige eeuw hadden de boeren bij ons op die feestdag de helft van de graanoogst binnen en rustten ze uit om daarna weer aan het oogsten te gaan tot eind augustus. Nu is het begrip “halfoogst” bij ons verdwenen, o.a. omdat er bijna nergens nog koren staat. Het graan is vervangen door maïs en die wordt pas in oktober gemaaid.

IMG_20200724_113002

Het tweede deel van de tocht gaat door een groot bos van voornamelijk eiken. In de tijd van de Kelten was heel deze streek één groot eikenwoud, dat in het Keltisch “dervos” genoemd werd. Nu nog spreekt men hier van “Le Pays du Der”.

IMG_20200724_123116Het eikenbos: de bomen met een rood teken zullen weldra gekapt wordenIMG_20200724_114920Een boer heeft zijn houtvoorraad al gekapt

Ik kom geen mens meer tegen op dit bospad (enkel een paar herten die wegvluchten), dus gebeurt er niets dat de moeite van het vertellen waard is. Ik zal ik mijn mond maar houden en de beelden laten spreken :

IMG_20200724_121031Een van de vijvers die ik tegenkom                                                                                 IMG_20200724_115750Rustpauze aan de waterkant

IMG_20200724_120653Krinklende winklende waterdingen met hun zwarte kabotsekens aan

IMG_20200724_123445Maretak a gogo

Tijd voor nog eens een quiz-vraag :  wat voor beestje is dit ? (antwoorden in reactie, oplossing binnen een paar dagen).

IMG_20200724_123750

Wat volgt is geen quiz-vraag, want ik ken zelf het antwoord niet ;)  Wat zijn dit voor bloemen?

IMG_20200724_124313

IMG_20200724_125111Een zee van geel

IMG_20200724_125232Van Gogh zou zijn draai hier wel vinden

In de vroege namiddag ben ik al in Outines. Het lijkt hier op Bokrijk: heel de dorpskern is gebouwd in leem en houtbalken, zelfs de kerk.

IMG_20200724_170121

IMG_20200724_163933

Aan het gemeentehuis word ik opgewacht door de voormalige burgemeester. In de brochure “Via Francigena en France 2020” waarin ik dit adres vond, staan uiteraard de gegevens van de nieuwe burgemeesters nog niet. Ik krijg voor 20 euro een enorme gîte voor mij alleen, met salon, keuken en badkamer. Wel tv, maar geen internet. Ik moet echter dringend mijn ondertekend contract naar mijn Nederlandse uitgever sturen. Die wil de verhalenbundel waaraan ik samen met vijf andere Vlaamse en zes Nederlandse auteurs meewerkte, zo vlug mogelijk op de markt brengen. Voorlopige titel: “Iedereen besmet”, een bundel met thrillerverhalen die zich afspelen in een corona-context.

Gelukkig is de buurman van de gîte, een fotograaf, zo vriendelijk me zijn Wifi-code te geven zodat ik het contract alsnog kan doorsturen.

De cijfers van de dag:

-       afgelegde dagtrip: 12 km.

-       reistijd:   03 u.10 min

-       gemiddelde snelheid:  3,7 km/u.

Muziekje van de dag:

“Tim” (Wim De Craene),  1975

De graanoogst deed me denken aan de “lijven van de boeren die naar de hooivork plooiden en stonken naar het zweet” bezongen in deze Vlaamse klassieker.

Link:

1. Karl Verhaevert:
    24 juli 2020
    Quiz: Is het een foto van een hazelworm?
  2. Jet:
    Een hazelworm.
  3. Jet:
    24 juli 2020
    Het waterdiertje is een Schaatsenrijder. Het Schrijvertje is het diertje dat in het liedje zo mooi beschreven wordt.
  4. Luc De Keersmaecker:
    26 juli 2020
    Bedankt Jet om me weer wat wijzer te maken. Ik heb heel mijn leven al gemeend dat "schaatsenrijders" "schrijvertjes" waren...
  5. Claudine:
    25 juli 2020
    Ça ressemble à des centaurées, mais jaunes !!!
  6. Monique toelen:
    25 juli 2020
    De vele velden waar al het graan al geoogst is en enkel de grote bussels met stro overblijven is voor mij pure nostalgie. Goede keuze met de song van Wim de Craene.
    monique toelen
  7. Diana Heurterre:
    25 juli 2020
    Bloem is waarschijnlijk een 'koeienoog' Botanische naam Telekia speciosa.
  8. Claudine:
    25 juli 2020
    Oui, "laisser faire et ne rien dire" disait ma gd mère. (Référence à ta phrase pour les photos) 😉
  9. Lieve:
    26 juli 2020
    Respect Luc, toch wel een heel bijzondere ervaring, als we ooit nog terug naar school mogen nodig ik je uit als gastspreker! Geniet nog verder van je tocht! Wij zijn net aangekomen in Normandië, in de Calvados. Groetjes!
  10. Luc De Keersmaecker:
    26 juli 2020
    Dag Lieve, ik zal met plezier komen als je me uitnodigt :)
    Amuseer jullie en geniet ervan daar in Normandië... mmm... crêpes geflambeerd met calvados ;)
  11. Carry:
    26 juli 2020
    Luc, ik ben fan van je blog. Wat een avontuur!
    de quizvraag : een hazelworm, het waterdiertje is een schaatsenrijder en de bloem zou 'Griekse alant' kunnen zijn maar is moeilijk te zien zonder een foto van de hele plant (blad, grootte van de plant)
  12. Luc De Keersmaecker:
    30 juli 2020
    Dag Carry,
    Leuk dat je ook meeleest! Bedankt voor de bloemen-info!