DAG 32:  ST.REMY EN BOUZEMONT ST.GENEST ET ISSON : Onder een boomkruin en wollige wolken

23 juli 2020 - Saint-Remy-en-Bouzemont-Saint-Genest-et-Isson, Frankrijk

Rustdag dus.

Mijn gastvrouw Sylvie legt me echt in de watten: niet alleen kookt ze heerlijk, ze doet ook nog eens mijn vuile was en als ik ze niet tegenhoud strijkt ze al mijn kleren ook nog. En dat allemaal voor 50 euro, half pension inbegrepen.
Bovendien is ze zo vriendelijk me met haar wagen aan het meer van Chantecoq af te zetten als ze naar Vitry-Le-François rijdt om inkopen te doen.

Meer heb ik niet nodig: op mijn rug onder een hoge boom naar de grillige wolken in de blauwe hemel turen en af en toe een duik in het meer.

Chantecoq was tot een paar jaar geleden het grootste artificiële meer van Europa, tot ze in Portugal een nog groter aanlegden. Het werd in 1973 afgewerkt en dient om Parijs van overstomingen te vrijwaren wanneer de Marne en de Seine te veel water aanvoeren. Al het overtollige water wordt in geval van nood in het meer geloosd. Er verdwenen drie dorpen volledig van de kaart, waarvan Chantecoq er één was. Zijn kerktoren steekt nog steeds boven het water uit.

IMG_20200723_131748IMG_20200723_122220Middaguur

IMG_20200723_124239IMG_20200723_123336Het meer van Chantecoq

IMG_20200723_202330Lucky, de hond van Sylvie, moet dringend zijn Corona-kapsel eens laten bijwerken

IMG_20200724_094558Op weg naar mijn kamer

Muziekje van de dag :

“Remembering Marie A.” (David Bowie), 1982

Van Marie herinnert Bowie zich niets meer, maar het beeld van de wolken en de boom boven hun hoofden is hem altijd bijgebleven (nummer van Berthold Brecht uit 1918)

Link :

Van reisblog naar fotoboek