Dag 65 :  Lucca – Gambassi Terme

14 juli 2021 - Gambassi Terme, Italië

Vanmorgen word ik wakker door een fikse regenbui die door het open raam naar binnen gutst. Lang duurt de regen niet. Ik ga ontbijten in een bar en bezoek nog even het uithangbord van Lucca, het pittoreske Piazza dell’Anfiteatro, gebouwd op de fundamenten van een Romeins sportstadium.

20210714_102806Piazza dell'Anfiteatro

Weinig interessants te zien op het vlakke gedeelte tussen Lucca en Porcari. Hier en daar een pittoreske kerk, maar voor de rest veel kleine bedrijfjes en druk verkeer.

20210714_111106De kerk van Porcari

Even voor San Miniato verandert het landschap. Meer heuvelachtig en overal de cypressen die zo typisch zijn voor Toscane.

20210714_135449

De beklimming naar de Toren van San Miniato is heel steil, maar loont de moeite. De uitkijktoren werd in de 13e eeuw gebouwd door keizer Federico II di Svevia van het Heilig Roomse Rijk.

20210714_140554Uitkijktoren

20210714_140645Borgo San Miniato

20210714_140401San Miniato Basso + vallei van de Arno

20210714_144311Nog meer cipressen in Santo Stefano

20210714_153233Typisch Toscaans landschap (Castelfiorentino)

Ik kom veel schoon pelgrimsvolk tegen vandaag. Vanmorgen was er de 70-jarige Zwitser die op de terugweg was naar huis, dan de vriendelijke Sandra uit Spanje die vanuit Pisa op stap is naar Rome, twee jonge dames uit Brussel waarvan één verdacht veel op Selah Sue leek (maar dan met plat haar), een Frans koppeltje uit Frankrijk op de fiets zonder vast reisdoel en dan nog twee Italiaanse dames met een rugzak die verschrikt achteruit deinsden toen ik hen vriendelijk aansprak. Het is me trouwens opgevallen dat Italiaanse meisjes of jonge vrouwen die je tegenkomt schuw wegkijken en niets zeggen, terwijl de jongens en mannen je joviaal begroeten. Waarschijnlijk zijn de dames bang dat je avances zal maken als ze durven vriendelijk te zijn…

Van vriendelijkheid gesproken, Paolo,de jongeman die me ontvangt in Ostello Sigerico in Gambassa, glimlacht tot over zijn mondmasker en is superbehulpzaam. Heel mooi gasthuis hier, gelegen naast een kerk en allebei gebouwd in de 12e eeuw.

20210714_202344Ostello Sigirico: hier slaap ik vannacht

Muziek van de dag :

Speciaal voor de bange Italiaanse dames:

Roy Orbison "Running scared"

1. Monique toelen:
    Dag Luc
    ik probeer mij voor te stellen hoe Selah Sue er uit zou zien met plat haar????
    Wat is Toscane toch mooi met de cipressen.
    wat die schuchtere Italiaanse jonge vrouwen betreft; zouden dat geen uitzonderingen zijn?
    groetjes
    monique
  2. Luc De Keersmaecker:
    Dag Monique,

nee, de uitzonderingen zijn de Italiaanse jonge vrouwen die op een racefiets rond rijden...
  3. Luc De Keersmaecker:
    15 juli 2021
    Die zijn wel open en vriendelijk