Dag 49 : Pontarlier – Lausanne

28 juni 2021 - Lausanne, Zwitserland

Op het kleine stuk Frankrijk dat ik nog voor de boeg heb, is het niet leuk fietsen. Op de route départementale zoeft immers geregeld een auto rakelings langs me heen. Maar het uitzicht maakt veel goed.

20210628_104207het kasteel van Joux

20210628_120936achter die bergen ligt Zwitserland

Vanaf Jougne, het laatste Franse stadje, verbetert het. Van hier zit ik echt op de Via Francigena voor fietsers en heeft men kleine asfaltwegen speciaal voor tweewielers uitgekozen.

Mijn Francigena-app leidt me langs een officieel verboden weggetje Zwitserland binnen.

20210628_121757Dit moet de kleinste douanepost van Europa zijn: een smal grindpad leidt je Zwitserland binnen. Ik zie er alleen een verschrikt konijn dat zich afvraagt of mijn vaccinatie-pas wel in orde is :)

Gisteren was het stevig klimmen, vandaag gaat het de hele tijd naar beneden, van de toppen van de Jura tot aan het meer van Genève. Mijn elektrische batterij heb ik nauwelijks nodig, mijn schijfremmen des te meer.

Ik stop voor de lunch in de pittoreske abdij van Romainmôtier, de oudste van Zwitserland (5e eeuw).

DSC06439abdij van Romainmôtier

Onderweg rijd ik een eind samen met een jong Frans koppel uit Nantes. Ze zijn zes maanden onderweg en gaan nu richting Duitsland na Zwitserland doorkruist te hebben. Zij hebben gewone fietsen met een aanhangsel voor hun bagage. Snel gaan ze dus niet. Ik moet ze na een tijdje achterlaten, want ik moet in Lausanne nog logies zoeken. Volgens het internet zat de Jeugdherberg daar vol, maar ik wil het toch proberen, want een kamer onder de 80 euro vind je in de stad van de olympische spelen niet.

Ik vrees het ergste als ik de jeugdherberg binnenkom. Hordes middelbare scholieren voetballen voor de ingang of liggen in de lobby te soezen. De dame bij de balie zegt dat er niets vrij is, maar haar collega zegt dat hij wel iets kan regelen voor mij. Zo kom ik in een slaapzaal terecht waar nog één persoon ligt. Scholier of leraar, weet ik niet, maar hopelijk snurkt hij niet.

Ik betaal 66 euro voor de overnachting, avondmaal en ontbijt, lang niet slecht voor Lausanne.

Ik krijg velouté de vollaille met rijst, net wat ik had in Besançon eergisteren. Maar dit smaakt heel wat beter dan in Frankrijk. Met lekkere verse rijst in plaats van de verdroogde Franse prak.

Nu nog in de lobby gaan kijken naar de wedstrijd Frankrijk-Zwitserland tussen de joelende Zwitserse scholieren en de dag zit er op.

Nummer van de dag:

steeds bergaf vandaag, daarom bleuslegende Freddie King met “Going down” (en het ritme zit ook nog goed)

Freddie King "Going down"

1. Kristien:
    29 juni 2021
    Ja, ik ben beginnen volgen. Alles ok met de avontuurlijke borat en de voorzichtige ziggy.
  2. Anne Taeymans:
    29 juni 2021
    Hallo Luc, succes met het vervolg van je trip. Ben benieuwd over het vervolg van je reis. Met een ebike zal het wel vlugger vooruit gaan en het voordeel is wel dat die niet zal weglopen ! 😉
    Ja die voetbal match was wel een historische match, Frankrijk verloren ! Eén van de beste spelers ter wereld die een penalty mist ! Heel het land in shock ! Het zal wel een super ambiance geweest zijn daar in Lausanne.
    Hopelijk heeft dit je nachtrust niet gestoord en kun je fris en monter aan het vervolg van je reis beginnen.
    Ciao, Anne