DAG 5 :   LICQUES :  Een welverdiende rustpauze

25 juni 2020 - Licques, Frankrijk

Mijn buurvrouw Anne-Sophie vertelt me dat Nelson om vijf uur vanmorgen begon te balken. Edipe was zo bang dat hij bij haar onder de lakens in bed kroop.

Dolce far niente vandaag. Terwijl Nelson op zijn weide graast, in het zand rolt en bezoek krijgt van de camping-kinderen die een selfie met hem nemen, huur ik een mountainbike.

Eerst ga ik een café-crème drinken op het terras van de plaatselijke brasserie met een aardbeitaartje erbij van het mooie bakkerijtje op de hoek.

DSC_0055

Het dorp ligt er rustig bij in de verzengende hitte. Ik loop er wat rond om foto’s te maken en ga ’s middags iets eten in het enige restaurant: “Le Tacot”. Hier vind je nog een dagmenu met dessert voor 14 euro.

DSC_0054Middeleeuws huis in Licques van de adellijke familie Colette

’s Namiddags houd ik een uitgebreide siësta in mijn chalet, dan zwemmen en een mountainbike-tour in de wijde omgeving van Licques.

DSC_0057Met de mountainbike tussen de velden

DSC_0059

Audefort : De kapel van de heilige Therèse (exacte kopie in het klein van de basiliek van Lisueux (Normandië)

DSC_0060Oude boerderij in Audeheim

Rond zeven uur ’s avonds ben ik terug en als aperitief heb ik een uitgebreide babbel met mijn buren Anne-Sophie en haar zoon Charles. Edipe blijft op een afstand liggen onder de caravan: blijkbaar ruikt hij Nelson in mijn kleren.

Na het eten begeef ik me met een fles rosé wijn en een portie lokale kaas naar het chalet van Raphaël. We verorberen er alles terwijl de Pool me vertelt over zijn tijd in het Franse Vreemdelingenlegioen. Zo herinnert hij zich een episode uit zijn opleiding. Hij sprak nog niet goed Frans en een Spaanse officier vroeg hem om “beurre” te brengen. Raphaël verstond hem niet en bracht een zoutvat, waarop de officier hem tot bij de koelkast sleurde, zijn hoofd erin stak om hem daarna met een bikkelharde klomp boter in het gezicht te slaan zodat hij een week met een gezwollen blauw oog rondliep…

Muziekje van de dag:

“In the army now” (Status Quo), 1986

Cover van een nummer van de Hollandse broertjes Bolland & Bolland, opgedragen aan Raphaël.

Link:

1. Anne-Sophie et Charles:
    Quel plaisir de te rencontrer. Bon voyage Luc !!! Anne-Sophie et Charles
  2. Luc De Keersmaecker:
    27 juni 2020
    Moi aussi j'ai beaucoup apprécié votre compagnie au camping. J'espère que vous êtes bien retournés à la maison...
  3. Anne Taeymans:
    27 juni 2020
    Hallo Luc, vind je verhalen heel onderhoudend maar heb de indruk dat de Francigena vergeten is en het meer "Leven als God in Frankrijk" wordt.
    Buon viaggio !
    Anne
  4. Luc De Keersmaecker:
    27 juni 2020
    Ik kan je geen ongelijk geven, Anne. De reiservaring onderweg is belangrijker dan het einddoel, niet?
  5. Van Poucke:
    28 juni 2020
    'n genot om je ervaringen te volgen
    jef