Dag 60 : rustdag Parma

9 juli 2021 - Parma, Italië

In de Ronde van Frankrijk houden de renners geregeld een rustdag, dus daar heb ik als etappe-fietser ook recht op :)

Ik profiteer ervan om op mijn gemak de stad Parma te bezoeken.

20210709_104935De kathedraal van Parma met rechts “il battistero” (doopkapel)                                             20210709_104031Het indrukwekkende interieur van de kathedraal, van onder tot boven met fresco’s versierd

20210709_113659Het conservatorio Toscanini, één van de grootste Italiaanse dirigenten van de 19e en 20 eeuw die in Parma geboren werd

20210709_140349Een Bacchus en een Hercules van wel 5 meter hoog bewaken de toegang tot de Galleria Nazionale waar je werken kan zien van Da Vinci, Holbein, El Greco en El Parmigianino

20210709_144937Het bewijs dat ze in de 18e eeuw al badminton speelden: zie racket links en shuttles op de grond

20210709_141507Het monumentale Teatro Farnese, één van 20210709_140709de eerste concert- en operazalen in de wereld. Het podium en de zitplaatsen zijn volledig in hout. Uiteraard dirigeerde Toscanini hier meer dan eens

20210709_172811Post-lockdown feestje in Parco Ducale

Rustig dagje, ja, maar aan één ding mispak ik me lelijk. Verleid door de mooie foto’s op google wil ik de “Certosa di Parma” (het Kartuizerklooster) bezoeken, bekend door de roman van Stendhal. Drie kilometers stappen zegt google-maps. Maar onder de brandende namiddagzon en bij 36° valt dat niet echt mee. Als ik er aankom blijkt het klooster nu dienst te doen als gevangenis en politieschool. Bezoek is niet mogelijk...

20210709_120615Certosa di Parma

Muziek van de dag:

Nogmaals klassiek, gedirigeerd door Toscanini uiteraard, een van mijn favoriete vioolstukken:

Paganini "Moto perpetuo" dirige Arturo Toscanini

1. Erwin:
    10 juli 2021
    Veel mooie dingen te zien in Parma! De rustdag zal wel welkom geweest zijn.
    Zeg, op 18 nov komt 10cc naar De Roma. De originele zanger met een hand. Zin om te gaan kijken?
  2. Luc De Keersmaecker:
    10 juli 2021
    Dag Erwin, ik heb 10CC twee jaar geleden nog gezien, ook in de Roma. Was goed, maar voor een tweede keer pas ik. Ik kijk al uit om samen naar Whispering Sons te gaan op 2 sept :)
  3. Erwin:
    OK, geen probleem.
    Ik ben er vandaag pas toe gekomen om je blog te bekijken, maar ik ben er in één ruk doorgegaan van Besancon tot hier. Heel aangenaam om te lezen. Ik vind het een schitterende tocht!
  4. Monique toelen:
    11 juli 2021
    inderdaad, een schitterende tocht zoals Erwin zegt. ik geniet van de verhalen en de foto's.
    Veel goede moed voor het vervolg van jouw tocht . Af en toe een rustdag inlassen zal wel nodig zijn.
    monique