Dag 61 :  Parma – Cavazzola

10 juli 2021 - Calcio, Italië

Terwijl ik ontbijt krijg ik een berichtje van Cinzia. Ze is ondertussen in Massa Carrara aangekomen. Aan dat ritme haalt ze zeker Rome voor haar vakantie om is.

Eens ik Parma uit ben, gaat het zigzaggend langs de tomaten- en tarwevelden. Hier en daar zie ik ook basilicum-velden. Ik vraag me af hoe ze dat oogsten…

20210710_111557 (1)

Geregeld passeer ik ook een “caseificio”, een boerderij waar ze Parmigiano maken. Ik stop op het erf van deze boerderij:

20210710_102333

De honden die in de hitte liggen te suffen, reageren niet eens.

20210710_102354 (1)

Ik koop een homp Parmigiano en vraag aan de boerin hoe het komt dat hier zo veel kaas gemaakt wordt en ik nergens koeien zie.

“Die zitten het hele jaar door in hun stal,” antwoordt ze. “Vers gras krijgen ze nooit, ze eten alleen hooi. Vandaar de speciale smaak van onze Parmigiano.”

Als je weet dat er 14 liter melk nodig is om één kilo Parmigiano te maken en dat de kaas een vol jaar moet rijpen, begrijp je meteen waarom hij zo duur is.

20210710_105252Hooi genoeg in de schuren20210710_103144In het dorp Colecchio heeft men wel heel veel moeite gedaan om de Francigena-pelgrims welkom te heten.

20210710_121551 (1)Hier beginnen de eerste heuvels van de Appenijnen

DSC06457Parmigiano-picknick aan een gemaaid tarweveld

20210710_130241 (1)

De Via Francigena op zijn best: rustige asfaltweg en prachtige omgeving:

20210710_134507 (1)

Het eerste Appenijnendorp heb ik achter de rug. In de verte de vallei van de Po.

20210710_134526 (2)

Tussen twee bergdorpjes in kom ik langs een huis waar een bordje aan het hek hangt:

“Hier gratis batterij opladen voor ebike”

Net wat ik nodig heb, want ik heb mijn elektriciteit al voor meer dan de helft opgebruikt.

Ik bel aan met een koebel die naast het bord hangt. Een man en twee grote poedels komen openmaken. Ik mag meteen mijn batterij aansluiten en krijg een fris glas fruitsap aangeboden. Giuliano is een leraar op rust en heeft zelf een elektrische mountainbike waarmee hij over de heuvels en bergen van de Appenijnen crosst. Zijn vrouw Lara komt er bij zitten. Zij heeft wel een zeer speciaal beroep: ze is valkenier. Met haar vier valken gaat ze in de dorpen van de streek de duiven verjagen die daar voor overlast zorgen.

20210710_142749 (1)Lara met haar favoriete valk20210710_142912 (1)Ik mag ze ook eens vasthouden en strelen

De twee poedels zijn van een aloud Romeins ras. Ze zijn gespecialiseerd in het opdelven van truffels. Giuliano heeft vanmorgen met hen een wandeling gemaakt en een handvol truffels gevonden. Ik krijg ze allemaal cadeau :)

20210710_143259 (1)Giuliano met de twee truffelhonden

20210710_143523 (1)De portie truffels

Nog een tiental kilometers klimmen en dan tien kilometer naar beneden aan 55km. per uur.

Om vier uur ben ik al in “Ostello Biutiful” (sic). Het is een oude boerderij die wordt uitgebaat door een jong koppel. Ze bewerken er ook een grote groententuin. Je mag er slapen in ruil voor een “donativo” (prijs die je zelf bepaalt).

In de tuin onder een boom eet ik samen met de uitbaters Rosanna en Federico een heerlijke “cena”. Met de truffels die ik gekregen heb heeft Rosanna een eerlijke risotto gemaakt en als hoofdschotel zijn er groenten uit hun eigen tuin. Met wijn van een boer uit de buurt. Nog een lekkere gelato en dan een notenlikeur dat Federico gemaakt heeft. Meer moet dat niet zijn voor een zalige zaterdagavond…

DSC06459 (1)A cena

20210710_205548

Muziek van de dag :

Ik trek opnieuw de bergen in, dus :

Richard Barnes "Take to the mountains"

1. Erwin:
    10 juli 2021
    Allemaal heel sympathieke mensen, die Italianen die je ontmoet! Het doet natuurlijk veel als je de taal kent.
    Tof dat je die roofvogel mocht vasthouden! Die risotto met truffels moet heerlijk geweest zijn.
  2. Giuliano:
    Grazie Luc. Sei un persona davvero speciale. Torna quando vuoi. Lara & Giuliano
  3. Harvey:
    11 juli 2021
    Seems like you’re having a blast, Luc!
    I’m excited for the next chapters of your adventure.
  4. Kristien:
    11 juli 2021
    Die valk is geweldig, maar die opengeritste shirt een beetje te macho voor mij
  5. Luc De Keersmaecker:
    12 juli 2021
    Zeg, 't was wel 36° hè, een beetje verluchting mag wel... Trouwens jij vindt het te macho, Johan vond het te gay... whatever :)
    PS. Mijn broer vond je wel leuk: die is pas macho ;)