DAG 7 : TOURNEHEIM - MENTQUE : Bij Madame de Pompadour langs

27 juni 2020 - Mentque-Nortbécourt, Frankrijk

Regen vannacht, zon vanmorgen als ik opsta. Ik wil een nat t-shirt op de afsluiting hangen maar vergeet dat Sébastien er gisteren een serieuze voltage aan stroom heeft opgezet. Ik raak de draad met mijn arm en tuimel een meter achteruit op de grond door de schok. Ik ben nu wel ineens goed wakker…

Net als ik de tent wil afbreken, begint het opnieuw te regenen. Nog even laten staan om op te drogen dus. Ondertussen verzorg ik de hoeven van Nelson. Ik merk dat hij een open wonde heeft aan zijn hiel net boven de linker hoef van zijn achterpoot. Gelukkig mankt hij niet en hij laat me de wonde zonder probleem verzorgen met ontsmettende zalf.

Sébastien komt me roepen voor een koffie en een stuk fruit. De kinderen zijn ook al uit de veren en zitten braaf te ontbijten met elk hun “bavette” om.

Rond de middag is alles droog ingepakt en kunnen we vertrekken. Eerst neem ik nog een foto van de familie met Nelson als afscheid.

DSC_0073

Ik vertrek langs het pad door het bos waarlangs ik gisteren naar het dorp geweest ben en kom zo weer aan de hoeve waar men de “produits de la ferme” verkoopt. De zelfgemaakte yoghurt die ik er gisteren kocht was zo lekker dat ik er nog wel een paar potjes van lust. Ik krijg van de vriendelijke boerin nog gratis een dikke plak gruyère-kaas en een paar sneeën mortadella met pistache.

DSC_0076De boerin in haar sympathieke winkeltje

Haar echtgenoot komt Nelson keuren en ik laat hem de wonde boven zijn hoef zien. Hij tovert prompt een spuitbus met een antibioticum tevoorschijn en Nelson krijgt zo naast een emmer water nog een gratis behandeling.

DSC_0074Nelson aan de drank voor het winkeltje

In het centrum van het stadje bevindt zich aan het marktplein het huis waar Madame de Pompadour in haar jeugd woonde. Ze heette toen nog Jeanne Poisson en was de buitenechtelijke dochter van Charles François Paul Le Normant de Tournehem, een rijke belastingpachter. Op een gemaskerd bal ontmoette ze koning Lodewijk XV en zo werd ze zijn maîtresse. Raar, maar het huis lijkt me aan te kijken met de ogen van la Pompadour…

DSC_0077Het huis van Jeanne Poisson (Madame de Pompadour)

De verdere weg naar Wisques loopt door de velden en is serieus heuvelachtig. Geen spek voor de bek van Nelson dus, die weer vertraagt en geregeld halt houdt.

DSC_0078Nelson besnuffelt de wegwijzer om te zien hoe lang hij nog moet stappen.

Rond vier uur komen we in Mentques langs een mooie gîte. Ik bel aan en een mevrouw komt opendoen. Ze bekijkt me een beetje wantrouwig zo met mijn ezel op haar erf.

“Jammer, we zijn volgeboekt,” zegt ze.

Als ik vraag of ze in de buurt nog een logeerplaats kent, wil ze me een paar kilometer terug sturen, wat ik uiteraard niet zie zitten.

Ik blijf nog wat op mijn google-maps staan tokkelen, als ze zich toch bedenkt.

“Normaal verhuren we alleen per week, maar de gasten van de woning hiernaast arriveren pas morgen. Voor 50 euro mag je er slapen en de ezel kan op het grasveld er tegenover staan.”

De gîte valt enorm mee. Er kunnen wel 6 mensen slapen, en ze is uitgerust met alle luxe, tot breedbeeld-tv toe. Bovendien komt de uitbaatster me nog een flesje bier, een grote fles mineraalwater  en een kom witbuik-kersen brengen.

Even later komt Antoine, de zoon, ons een bezoekje brengen. Hij woont met zijn vrouw in het huis naast mijn gîte. Samen met zijn vader runt hij de boerderij. Antoine is meteen ingenomen door Nelson. Hij brengt hem een grote zak hooi en luzerne-korrels.

DSC_0081Ik laat me het flesje bier goed smaken en Nelson zijn hooi ook.

’s Avonds na mijn dîner van cassoulet uit blik en een homp Comté-kaas uit het hoevewinkeltje wil ik nog iets gaan drinken in het plaatselijke café, maar dat is om 22u. al dicht.

De cijfers van de dag :

-       afgelegde dagtrip:  6 km 260 m.

-       totale tijd sinds vertrek vanmorgen: 04 u.04 min

-       staptijd: 2 u 28 min

-       gemiddelde snelheid: 2,4 km/u.

-        tijd gestopt :  01 u. 36 min

Muziekje van de dag:

“Deliver your children (to the good life)” (Paul Mc Cartney & Wings), 1978

Opgedragen aan de familie van Aurianne en Sébastien

Link:

1. Anne-Sophie et Charles:
    30 juni 2020
    Cela est plaisant de voir que vous continuez votre route sans problème. Tes récits sont très bien, j'adore les lire. Bonne route Luc ! Bon courage Nelson !
  2. Jet:
    30 juni 2020
    Jullie doen dat goed samen! Ik duim dat de wonde bij Nelson snel mag genezen. Hop naar het volgende avontuur!